Helsingissä pystyy liikkumaan iltaisin melko nopeasti. Sen sijaan työmatka-aikoihin aamuisin ja iltapäivisin ruuhkissa liikenne vain nykii eteenpäin ja pysähtyy. Nykii ja pysähtyy. Ruuhkissa seisovat niin omalla autolla liikkuvat kuin bussissa matkustavat.  Tilanne pahenee ja se täytyy ratkaista. Kantakaupungin ranta-alueille ollaan rakentamassa ennätysmäärä uusia asuntoja. Jätkäsaaresta ja Hernesaaresta on tulossa koti yhteensä noin 23 000 uudelle helsinkiläiselle ja niihin on kaavailtu yli 10 000 työpaikkaa. Kalasatamaan tulee 20 000 asukasta ja 8000 työpaikkaa. Samalla naapuri- ja kehyskunnisssa rakennetaan. On selvää, että tällaiset liikennemassat tulevat heikentämään Helsingin nykyisten asuinalueiden viihtyisyyttä, jos mitään ei tehdä.

Mitä hyötyä ruuhkamaksuista olisi? Kaikkien liikkuminen helpottuisi. Ruuhkahuippuja varten ei tarvitsisi tehdä megalomaanisen kalliita tieinvestointeja. Helsinki välttyisi satojen miljoonien eurojen kuluilta. Esimerkiksi Kehä I:n ja Itäväylän liittymän silta- tai tunneliratkaisun hinta-arvio on 90-195 miljoonaa euroa ja keskustatunnelin hinta-arvio liikkuu 500 miljoonassa eurossa. Näin säästyvät (veronmaksajien) rahat voitaisiin käyttää esimerkiksi Kruununvuoren joukkoliikennesiltaan, joka yhdistäisi kokonaan uuden asuinalueen kantakaupunkiin. Tai rahat voitaisiin käyttää esimerkiksi homekoulujen korjaamiseen ajoissa. Kansantaloudellisesti merkittävä määrä ruuhkissa istumisen tunteja vapautuisi työn tekemiseen. Ruuhkaisten asuinalueiden ilma olisi puhtaampaa. Ruuhkamaksut kannustaisivat joukkoliikenteen käyttöön ja pyöräilyyn ja saisimme viihtyisän kävelykeskustan.

Olen ollut valtuustoaikana kuulemassa toiveita ”keskustan kehittämisestä”. Ruuhkamaksuja vastustivat valikoituneet kaupan edustajat. Harmi vain, että nämä yrittäjät, jotka eniten ovat äänessä ovat niitä, jotka ovat riittävän suuria organisoituakseen. Tärkeätä oli kuulemma se, että autollisen kuluttajan kauppalasku on suurempi kuin autottoman. Valitan lobbarit. Ei Helsingin keskustaan tarvitse kehittää jumbomarketteja, joihin pääsee mahdollisimman nopeasti henkilöautolla. Ja vaikka jonkun mielestä tarvitsisi, kannattaisi edistää  ruuhkamaksujen käyttöönottoa, jolloin automarkettimatkalla tarvitsisi  jonottaa vähemmän ruuhkissa. Suomessa on jo nyt liian keskittyneet elintarvikemarkkinat. Keitä on kuunneltu? Keskustan elävöittämisen tarvitaan aivan muita keinoja.

Kävin työmatkalla Cardiffissa, joka sijaitsee Walesissa. Kaupunki on pienempi kuin Helsinki, mutta sen keskellä on laaja, usean kadun muodostama yhtenäinen kävelykeskusta. Kävelykeskusta kuhisi porukkaa arkipäivisinkin. Kävelykeskustassa oli kauppoja ja ravintoloita. Nuoret pelasivat futista. Yrittäjät eivät olleet kadonneet minnekään.

Julkaistu alunperin autottamana päivänä 22.9.2012 Helsingin Vihreiden sivuilla: http://helsinginvihreat.fi/blog/ruuhkamaksut-ja-asukkaat-voittavat-keskustan-elavoittaminen-ei-onnistu-jumboautomarketeilla/