Kaikkien puolueiden mielestä ei saanut. Onneksi kaupunkisuunnittelulautakunnassa eilen 10.12.2009 saimme demarien ja vasemmiston tuella eteenpäin selvityksen siitä kannattaako joidenkin koulujen ja asuinalueiden lähistöllä nopeusrajoituksia laskea liikenneturvallisuuden vuoksi. Liikennesuunnitteluosasto pääsee nyt toivottavasti selvittämään onko joidenkin, etenkin lasten käyttämien kulkureittien lähistöllä, erityisen vaarallisia kohtia ja ylityspaikkoja ja onko nopeusrajoituksen laskusta saavutettavissa etua. Se, ettei tällaisia selvityksiä ole ollut tekeillä, on ollut poliittisen tahtotilan tulos. Mielestäni kohtuutonta.

Liikenteen sujuvuuden kannalta pelkkiä nopeusrajoituksia ei kannata tuijottaa. Liikenteen välityskyvyn kannalta hitaammat nopeudet toimivat joskus paremmin. Nopeammin ajava auto mm. tarvitsee enemmän tilaa. Jalankulkijan turvallisuuden kannalta nopeudella on suuri merkitys. Eräiden arvioiden mukaan laskemalla nopeutta viidestäkympistä neljäänkymppiin jalankulkijan kuolemanriski törmäyksessä tippuu merkittävästi. Törmäyksissä, jotka tapahtuvat yli 55km/h suuremmissa nopeuksissa turvallisuusvaikutukset tippuvat ja jalankulkija menettää henkensä lähes aina.