Hakaniemeen aiotaan rakentaa 400-paikkainen parkkihalli ja tehdä näin alueesta sykkivä. Ei voi muuta sanoa kuin, että suomalaisilla elämysinsinööreillä ja kaupungilla on pallo hukassa sinänsä hyvässä elävöittämistavoitteessa.
Tästä voisi aloittaa elävöittämisen: Kuva torin laidalta Hakaniemenrannasta
Samoja suunnitelmia yritetty junnata yli kymmenen vuotta, mutta ne eivät ole olleet kaupallisesti kiinnnostavia. Onko kukaan miettinyt tässä välissä, että olisiko suunnitelmissa jotain parantamisen varaa? Onko kukaan laskenut, että mitä hyötyjä ja haittaa koko hankkeesta on? Olisiko jotain muuta, jonka avulla parantaa torin kiinnostavuutta merkittävästi enemmän samalla rahalla? Kuinka paljon enemmän kävijöitä torille edes saadaan 400 pysäköintipaikan avulla suhteessa joukkoliikenteeseen?
Vastaus on: ei ole laskenut. Ainakaan vastausta en ole saanut kaupungin kiinteistöpuolelta kysymyksiini hankkeen kannattavuudesta. (Yksi sähköposti hankkeen sisällöstä: vastaus. Kaksi sähköpostivastauspyyntöä hankkeen kannattavuudesta: ei mitään vastausta)
Ja jos toriparkista oikeasti haluttaisiin hyötyä, maanpäällistä pysäköintiä siirrettäisiin sinne. Esimerkiksi Hakaniemenrannassa on rekkojen pysäköintiä, Opetushallituksen parkkikenttiä ym. epämääräistä, vaikka siitä saisi hienon merenranta-alueen niin kuin muuallakin Helsingissä merenrannat ovat (kuvassa). Jos mitään tällaista maankäytön tehostamista ei ole suunnitteilla, on hanke järjetön. Ja olen käsittänyt, että ei juurikaan, koska tavoitteenahan on saada lisää pysäköintipaikkoja.
Miten sen torikävijän kokemusta parannetaan? Mikä on samalla perinteikäs ja uudistuva tori? Toria ympäröivä alue on Suomen tiheimmäksi asuttua, joten kysyntäpotentiaali on, jos missään. Jos torilla ei käy tarpeeksi asiakkaita, on vika jossain aivan muualla kuin huonoissa liikenneyhteyksissä.
Kaupungininsinöörit voisivat päivittää 1970-luvulla syntyneet ajatukset ja palkata avukseen muotoilu-/arkkitehti-/kuluttajatietämystä ja suunnitella oikeasti vetovoimaisen Hakaniemen torialueen.
Jos ja kun aikaa tai tahtoa ei ole byrokratian rattaissa, ehkä jostain löytyy illan tai parin vapaaehtoissuunnitelma. Budjetti on 15 miljoonaa euroa, jotka kaupunki on laittamassa noin 100 pysäköintipaikkaan ja muuhun perusparantamiseen. Olen varma, että parempia ja kaupallisesti kiinnostavampia suunnitelmia syntyisi.
Vilkaista voi esimerkiksi Kemin palkittuun keskustaan. Siellä on onnistuttu kääntämään keskustan näivettymiskierre rakentamalla vetovoimainen sisäsatama, kävelykatu (läpikulkuautoiluväylästä) ja torialue.