Valtuusto äänesti täpärästi äänin 42-42 puheenjohtajan äänen ratkaistessa, että Vallilanlaakso on kaupunkipuisto. Tämä tapahtui 6. kesäkuuta 2012. Käsittely ei varmasti jää tähän. Seuraava valtuusto päättää yleiskaavasta, jossa monen kaupunkipuiston ja viheralueen käyttö määritellään. Alla aiheeseen liittyvä kirjoitus, joka julkaistiin Hesarin mielipidepalstalla 5.7.
Kokonaisvaltaisempaa liikenteen suunnittelua tarvitaan
Marja Salmela kirjoittaa Merkintöjä-palstalla 3.7. tärkeästä aiheesta, Helsingin poikittaisesta joukkoliikenteestä – tai oikeastaan sen puutteista nyt ja tulevina vuosina. Kirjoituksessa moititaan ”päättäjiä”, jotka haluavat säilyttää Vallilanlaakson rauhan sen sijaan, että antaisivat rakentaa sinne joukkoliikennekadun.
Vallilanlaakson joukkoliikennekatu kumoutui valtuustossa historiallisen täpärästi, vihreän puheenjohtajan äänen ratkaistessa. Halusimmeko me hankkeen kaatajat hankaloittaa joukkoliikennettä ja huolehtia vain lähikaupunginosien eduista, vai mistä oli kysymys?
Yhtä painavin perustein voisimme todeta, että joukkoliikennekadun eteenpäinvienti olisi haitannut vakavasti poikittaisyhteyksien parantamista. Katu kun on yksiselitteisesti voimassa olevan – valtuuston hyväksymän – yleiskaavan vastainen. Rakentamispäätös olisi tarkoittanut pitkän ja tulokseltaan epävarman valituskierteen alkua. Poikittaisyhteyksiä ei sen aikana olisi rakennettu mihinkään muuallekaan.
Bussikadusta vänkäämisen sijaan nyt on aloitettava joukkoliikenneyhteyksien kokonaisvaltainen suunnittelu. Vallilanlaakson väylää ei suunnitelmissa ole lainkaan verrattu vaihtoehtoisiin ratkaisuihin, ainoastaan liikenteen nykytilaan. Mikä hyvänsä parannus näyttää hyvältä ja perustellulta, jos vertailukohta on surkea.
Tarvitsemme olemassa olevan katuverkon kehittämistä joukkoliikennettä ja pyöräilyä suosivaksi. Vihreän laakson runtelevan bussiväylän sijaan olemme ehdottaneet maisemoitua raitiovaunulinjausta. Aivan nykyisen yleiskaavan mukainen ratkaisu ei ole sekään, mutta stadilaisjärjen mukaan nyt laaksossa olevan rautatien korvaaminen raitiovaunukiskoilla säilyttäisi kohtuullisen hyvin myös Salmelan ylistämän paratiisin.
Liikenneyhteydet ovat tärkeitä. Ne eivät kuitenkaan voi olla kaupunkisuunnittelun ainut lähtökohta, vaan mielessä on koko ajan pidettävä laajempi kokonaisuus. Ei riitä, että nykyiset ja tulevat kaupunkilaiset pääsevät liikkumaan paikasta toiseen, vaan heidän on myös viihdyttävä kotikaupunginosissaan. Viheralueet ovat tätä kautta myös rahanarvoisia, mutta liikennesuunnittelun vertailumallit ovat verrattain yksinkertaisia eivätkä huomioi kaupungin kokonaistaloudellista hyötyä. Kuitenkin niihin usein vedotaan kuin totuuksina.
Vallilanlaakson kaupunkisuunnitteluteatterin arvellaan jatkuvan uudessakin valtuustossa. Toivottavasti ei. Toimiva ja sujuva joukkoliikenne on liian tärkeä asia hukattavaksi huonojen hankkeiden alle.
Mari Holopainen
Kaupunginvaltuutettu, kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen (vihr)
Hannu Tuominen
Kaupunginhallituksen varajäsen (vihr)