WDC-vuosi on pian pyörinyt ensimmäisen neljänneksen. Pääsin mukaan WDC-valtuuskuntaan, ja sen myötä olen seurannut vuoden toteutumista myös WDC-organisaation esittelemänä. Kansainväliseen näkyvyyteen lehdistössä ollaan tyytyväisiä. Mediaseurannan tulokset ovat ylittäneet kaikki odotukset. Helsinkiä hehkutetaan maailmalla. Mm. kauko-ohjattava Kauko-kahvila levisi Youtubessa. WDC:tä voidaan jo kiittää ainutkertaisesta näkyvyydestä, jossa Suomea tuodaan myönteisellä tavalla esiin.
Designpääkaupunkiviikonloppuna 3.-5.2. oli paljon tapahtumia, vaikka viestintä aloitettiin liian myöhään. Viikonloppuna oli upea pakkassää ja olin itse Senaatorilla, jossa osana ohjelmaa promottiin sähköautoja ja tarjottiin glögiä. Elämys näytti olevan myös kirkon portailla oleva pulkkamäki turisteille ja muille.
Koska vuoden pääasiallinen viesti on, että design ei ole pelkästää kippoja ja kuppeja, vaan luovia ratkaisuja, niin ohjelmassa on paljon myös ns. kehittämishankkeita, jotka eivät välttämättä näy suurelle yleisölle esim. TE-toimiston uudistushanke, jossa pyritään kehittämään asiakaspalvelua. Kiinnostava hanke on Helsingin kaupungin opastepilottihanke. Nuorille on tarjolla ruokakulttuurijuhla Nuorisoasiankeskuksen toimesta.
WDC-valtuuskunnan viime kokouksessa puhuttiin myös yritysyhteistyöstä. Monet yritykset ovat lähteneet innolla mukaan. Kritiikkiäkin on noussut sosiaalisessa mediassa. Olemassa olevien tuotteiden, palveluiden tai hankkeiden jälkikäteisbrändääminen muotoiluinnovaatioiksi ei ole mielestäni kovin uskottavaa. Pitäisi tuoda esiin uusia asioita esimerkiksi puukorttelihanke Jätkäsaaressa on jotain uutta Helsingissä. Kuitenkin se, että isot yritykset innostuvat muotoilusta ja käyttäjälähtöisyydestä on hyvä asia. Ja mahtavaa olisi, jos rakennusteollisuuskin innostuisi.
Kaupunkikuvassa näkyviä hankkeita ovat toukokuussa avautuva puupaviljonki/kahvila/
Ohjelmaan kannattaa tutustua tarkemmin WDC-sivuilla. http://wdchelsinki2012.fi/